Baza Gier: cRPG

(1998) Baldur’s Gate

By 8 stycznia 2012 One Comment
Baldur's Gate
Producent: BioWare
[clear] [hr] Wydawca: Black Isle Studios / Interplay
[clear] [hr] Dystrybutor: CD Projekt
[clear] [hr] Projektant: James Ohlen, Ray Muzyka
[clear] [hr] Silnik: Infinity Engine
[clear] [hr] Data wydania: 23 grudnia 1998 (ŚWI), 24 maja 1999 (POLSKA)
[clear] [hr] Tryb gry: gra jednoosobowa, gra multiplayer
[clear] [hr] Kategorie wiekowe: ESRB: Teen (13+), PEGI: 12+
[clear] [hr] Platforma: PC/Windows, Linux, Macintosh
[clear] [hr] Wymagania: 300 MB HDD, 16 MB RAM, 166 MHz, Windows 95
[clear] [hr] Kontrolery: klawiatura, mysz
[clear] [hr]
Opis gry

Baldur’s Gate (Wrota Baldura) – pierwsza gra komputerowa z serii Baldur’s Gate. Jest to komputerowa gra fabularna (heroic fantasy) stworzona przez BioWare i wydana przez Interplay w 1998, natomiast w Polsce w 1999 przez CD Projekt. Osadzona została w świecie Forgotten Realms (Zapomniane Krainy) i oparta na zasadach drugiej edycji Advanced Dungeons & Dragons. Fabuła toczy się wzdłuż Wybrzeża Mieczy, które leży na zachodnim brzegu Faerûnu.

Baldur’s Gate to opowieść o walce dobra ze złem, przeznaczeniu, odwadze, honorze i przyjaźni. Głównym bohaterem gry jest młodzieniec, wychowywany na dworze przybranego ojca Goriona. Jednak nieznane przeznaczenie upomina się o niego, zmuszając do opuszczenia bezpiecznych murów twierdzy Candlekeep. Od tego momentu zostajemy zdani na własne siły i umiejętności, które będziemy podnosili w miarę nabywania doświadczenia. Już od samego początku możemy przyłączać do drużyny napotkane postacie, i to zarówno te o dobrym, jak i złym charakterze, z których każda opatrzona została własną biografią wplecioną w bogatą fabułę gry. Teraz czeka nas długa wyprawa prowadząca bohaterów przez wiele lokacji, prowadząca w końcu do nieuniknionej konfrontacji z ukrywającym się złem.

Ogromna kraina i duża swoboda w wyborze zadań do wykonania, walka w czasie rzeczywistym z możliwością przełączenia w tryb turowy, a nade wszystko doskonała grywalność to powody, dla których tej gry nie powinno się przegapić. Atutem jest też jedno z najlepszych spolszczeń, ze znanymi polskimi aktorami podkładającymi głosy.

Do dokonanego 24 maja 1999 r. przez CD Projekt polskiego tłumaczenia głosy podkładali profesjonalni aktorzy, między innymi: Piotr Fronczewski (Narrator), Jan Kobuszewski (Narrator snów), Gabriela Kownacka (Viconia), Krzysztof Kowalewski (Korax, Tiax), Wiktor Zborowski (Belt, Sarevok), Marian Opania (Yeslick, Elminster), Jan Piechociński (Xan), Roman Holc (Xzar), Katarzyna Brzozowska (Branwen), Andrzej Perzyna (Edwin Odesseiron), Andrzej Arciszewski (Coran), Hanna Kinder-Kiss (Skie Silvershield)

Opis fabuły

Uwaga! Poniżej zamieszczam opis fabuły całej gry – jest to jeden wielki spojler i jeśli kiedykolwiek zamierzasz zagrać w Baldur’s Gate to omijaj ten dział szerokim łukiem, aby nie popsuć sobie zabawy!

[tabs]
Przygoda rozpoczyna się w twierdzy Candlekeep umiejscowionej na Wybrzeżu Mieczy w świecie Zapomnianych Krain. Główny bohater wychowywany jest tam przez swego przybranego ojca – Goriona, który pewnego dnia każe mu pośpiesznie przygotować się do wyprawy. W Candlekeep nie jest już bezpiecznie, wiele osób z nieznanego powodu chce i próbuje zabić głównego bohatera. Po wyjściu z twierdzy wędrowców atakują bandyci. Wśród nich jest tajemnicza postać w czarnej zbroi. Gorion poświęca życie, umożliwiając ucieczkę głównemu bohaterowi.
Przybrany ojciec nie pozostawia wiele wskazówek, gorączkowe przygotowania nie dały czasu na wyjaśnienia. Jedyne co zdążył wyjawić to fakt, iż zmierzali do Gospody pod pomocną dłonią, gdzie mają oczekiwać przyjaciele Goriona. Przed gospodą jednak czeka mag Tarnesh, który ma za zadanie zamordować głównego bohatera.

Khalid i Jaheira spotkani w gospodzie okazują się wyjątkowo pomocni i lojalni, decydują się wędrować z głównym bohaterem. W czasie podróży można się wiele dowiedzieć, np. o kłopotach w kopalni Nashkel, gdzie należy się udać. Jeśli po drodze zatrzymamy się w Beregoście, w gospodzie „Czerwony Bukiet” czeka kolejny doświadczony zabójca – krasnolud Karlat.

Mieszkańcy Nashkel mają problemy z pobliską kopalnią, dzieją się tam jakieś dziwne rzeczy – górnicy przepadają bez śladu, a wydobywane żelazo kruszy się. W gospodzie Nashkel czeka jeszcze jedna zabójczyni, kapłanka Neira. Po kopalni panoszą się dziwne stwory, które rozmieściły mnóstwo pułapek na trzecim poziomie. Na czwartym zamieszkuje Mulahey – sprawca całego zamieszania.

Jednak jak okazuje się z zapisków zgromadzonych w jego skrzyni był on jedynie pionkiem w większej grze, a rozkazy otrzymywał za pośrednictwem Tranziga z Beregostu.

W Nashkel oczekuje nagroda, ale również kolejny morderca – Nimbul. Kolejnym etapem podróży jest Beregost. Na pierwszym piętrze w Gospodzie Fedelposta przebywa Tranzig. Ma on przy sobie mapę Obozu Bandytów – kolejnego miejsca w układance. W namiocie w centrum obozu oczekują przywódcy Żelaznego Tronu – potężnej organizacji kupieckiej z Wrót Baldura. Jak się okazuje zamieszani są w spisek dotyczący osłabienia żelaza z Nashkel. Jednak ich przywódca zbiegł do Kniei Otulisko.
Knieja Otulisko – to wielki las, siedziba druidów. Po przedarciu się przez teren kniei bohater trafia do Kopalni krasnoludów w Kniei Otulisko. Tam czekają kolejni zabójcy. Jak się okazuje kopalnia jest wykorzystywana do innych celów niż zawarte było to w umowie Tronu z krasnoludami.

Ostatni krasnolud z klanu zajmującego się niegdyś wydobyciem zleca zalanie kopalni, prosi jednak o uwolnienie pozostających pod ziemią górników. Na ostatnim poziomie kopalni oczekuje jej tymczasowy zarządca, wysłannik Żelaznego Tronu – Davaeorn.

Gracz udaje się do głównego miasta na Wybrzeżu Mieczy – Wrót Baldura. Już na moście Scar, dowódca Płomiennej Pięści angażuje herosów w oczyszczenie kanałów miasta z potworów i zbadania Siedmiu Słońc – jednej z organizacji kupieckich. Po wykonaniu tych zadań gracz bada siedzibę Żelaznego Tronu, na zlecenie księcia Eltana. Bohater dowiaduje się, że Rieltar – przywódca Tronu wyjechał do Candlekeep.
„… a więc historia zatacza krąg…” – główny bohater wraca do miejsca, w którym rozpoczęła się jego przygoda. Jednak w mieście jego młodości jest jeszcze niebezpieczniej, jak dnia, w którym, w pośpiechu, opuszczał tę fortecę. Wszyscy zachowują się jakoś dziwnie, w swych dawnych przyjaciołach bohater odkrywa sobowtórniaki. Największe podejrzenia zbudza Koveras spotkany na drugim piętrze biblioteki. Tam również spoczywają notatki Goriona.

Na jednym z pięter drużyna spotyka przywódców Żelaznego Tronu. Bohater może ich zabić, jeżeli pozostawi ich w spokoju, zginą z rąk nasłanych zabójców. Strażnik spotkawszy herosów na korytarzu zatrzymuje ich pod zarzutem zabójstwa przywódców Tronu i zamyka w więzieniu. Wybawcą okazuje się Tethoril, teleportujący grupę do sekretnego pokoju, z którego można uciec do podziemi.

Na drugim poziomie podziemi oczekuje Prat – najmocniejszy z wynajętych zabójców, wraz ze swoją drużyną. W podziemiach są też pająki przenikające i bazyliszki większe.

po wyjściu się z Candlekeep, bohatera gracza jest poszukiwany przez Płomienną Pieść za rzekome morderstwo przywódców Żelaznego Tronu. Z siedziby Pięści bohater kieruje się do armatora portu, księcia Eltana, którym opiekuję się pseudo-lekarz. Następnie w Głębokich Piwnicach, o śmierć proszą się dwaj mordercy i w ten sposób gracz zyskuje zaproszenie na uroczystość koronacji Sarevoka, który wykorzystując zamieszanie, chorobę Eltana i śmierć przywódców Tronu postanowił przejąć władze nad miastem.

Tajemnicza postać, która zabiła przybranego ojca Goriona nazywa się Sarevok. Ponadto okazuje się być bratem głównego bohatera, a jednocześnie synem boga mordu – Bhaala

W Pałacu Książąt odbywa się właśnie nobilitacja Sarevoka. Po przybyciu bohatera i zdemaskowaniu przez nas jego planów, wywiązuje się walka. Gdy Sarevok jest bliski śmierci, ratuje go jego nauczyciel. Belt transportuje drużynę gracza do gildii złodziei, stąd rozpocznie się pościg za Sarevokiem. W labiryncie heros może natknąć się na galarety, strażników zguby i szkieletów-wojowników. Ostateczna bitwa rozgrywa się w świątyni pod Podziemnym Miastem gdzie oczekuje Sarevok wraz z ochroną, w której skład wchodzą: Semaj, Angelo, Tazok i Horrory Bitewne.

[/tabs]
Porady ogólne

Poniżej garść wskazówek i rad dotyczących samej gry. Zanim zacznę, chciałbym zaznaczyć, że jako szanujący się Gracz i zadeklarowany maniak BG prawdopodobnie nie będziesz potrzebować tego poradnika, niemniej jeśli choć jego maleńka część pomoże Ci w czymkolwiek – wiedz, że będę niepomiernie z tego faktu usatysfakcjonowany.

Rozwiń porady ogólne

[bullet_list icon=”rightarrow”]
  • Niektórzy bohaterowie niezależni połączeni są w pary, jeżeli odłączycie od drużyny jednego z pary, drugi odłączy się samodzielnie (np. Khalid i Jaheira). Jeżeli chcecie posiadać w drużynie tylko jedną postać z pary, trzeba doprowadzić do sytuacji kiedy niepożądana przez nas postać zginie w walce. Można ją wtedy odłączyć a pożądana przez nas postać pozostanie w drużynie.
  • Ilość Punktów Życia przydzielana postaciom podczas podnoszenia poziomu oparta jest o rzuty kostką tak jak w D&D, wystarczy zapisać grę i spróbować kilka razy, aby uzyskać większą liczbę PŻ na level.
  • Jeśli zależy Ci na usługach jakiegoś konkretnego NPC, przyłącz go jak najszybciej. Po takiego np. Corana (swoją drogą, najlepszy łucznik w grze) dobrze jest udać się (nie zwracając uwagi na ścieżkę fabularną) jak najszybciej. Podobnie Ajantis, im wcześniej jest z Tobą, tym jest lepszy (więcej punktów życia i sam zdecydujesz o przydzielonych punktach umiejętności).
  • W grze bardzo przydają się umiejętności złodzieja, przede wszystkim przy wykrywaniu i rozbrajaniu pułapek.
  • Pamiętajcie że jeżeli gra wyda wam się zbyt trudna w każdej chwili możecie wyeksportować waszą postać i zacząć grać nią od nowa, tracicie tylko złoto i reputację. Można również obniżyć poziom trudności w Opcjach.
  • Bohaterowie niezależni, których możemy przyłączyć podczas gry do swojej drużyny, przyłączą się do nas na poziomie doświadczenia takim – jakie posiadamy w momencie przyłączania.
  • Jeżeli macie zamiar grać rolę pozytywnych postaci to wystrzegajcie się przyłączania złych bohaterów niezależnych – gdyż nie będą oni chcieli z wami współpracować. Postacie o przeciwstawnych charakterach są dla siebie antagonistami.
  • Bardzo ważnym elementem gry jest stworzenie sobie dobrej postaci. Dla początkujących proponujemy wojownika, dla bardziej zaawansowanych maga, a dla doświadczonych i znających zasady AD&D wojownika lub złodzieja który po osiągnięciu 5 poziomu zmieni się w maga.
  • W grze bardzo przydatna jest możliwość korzystania z broni dystansowych (łuków, kusz lub proc). Spróbujcie sobie tak skompletować drużynę aby jak najwięcej postaci potrafiło z nich korzystać.
  • Jeżeli chcecie aby ceny w sklepach były dla was przystępne dbajcie o swoją reputację.
  • Nie ma w grze (poza kilkoma questami) ograniczenia czasowego, możecie zwiedzać krainę do woli.
  • Korzystanie z pełnej instalacji zamiast z CD bardzo podnosi wydajność gry. Przy pełnej instalacji wielkość cache na dysku nie ma znaczenia.
  • Do skończenia gry w czasie błyskawicznym potrzeba ok. 40 godzin. Według producenta gra powinna trwać od 70 do 130 godzin (jednak często gra zajmuje grubo ponad 200 godzin czystej rozgrywki)
  • Doświadczenie zdobywane przez twoją drużynę w grze jest dzielone po równo pomiędzy wszystkich jej członków. Nie należy grać małą drużyną aby szybciej zdobyć poziomy gdyż gra przystosowana jest dp sześcioosobowej grupy i wykonując większość misji i zabijając potwory zdobywa maksymalną ilość doświadczenia już w 3/4 gry. Maksymalne doświadczenie dla postaci w Baldur’s Gate to 89000 exp.
  • Wszystkie niemagiczne bronie w grze niszczą się po pewnym czasie. Magiczne bronie nie niszczą się nigdy.
  • Umiejętność Paladyna – Wykrycie Zła bardzo się przydaje w sytuacjach niejasnych. Pokazuje ona kto jest zły i można go zabić a kto jest dobry i powinno się go oszczędzić.
  • Lokację kursora przywołuje się wciśnięciem klawisza „L” – wszędzie tam gdzie w naszym poradniku podana jest lokacja trzeba precyzyjnie najechać kursorem na to miejsce.
[/bullet_list]

Na koniec najważniejsza chyba rada – najlepiej graj bez solucji, kombinując sam, być może dojdziesz do czegoś, czego nikt jeszcze nie odkrył, staniesz się twórcą niesłychanie skutecznej taktyki albo znajdziesz nowy sposób na Drizzta. Powodzenia na szlaku!

Galeria

Źródła: wikipedia.org, baldur.cob-bg.pl, www.kuznia.raxo.pl, www.gry-online.pl

One Comment

  • Maciej pisze:

    Jeszcze jedna istotna porada: zapisujcie stan gry przed ważnymi walkami, rozmowami, bo często quick-save jest na tyle daleko że idzie się wściec, biegnąc po raz n-ty do tego samego miejsca

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.