Aktualności

Międzynarodowa konferencja „Playstorming. Rozmowy o grach na czterech poziomach”.

Gdy na początku XX wieku pojawił się film, uważano go za jarmarczną ciekawostkę i tylko nieliczni przeczuwali  narodziny  nowej dziedziny sztuki.

Prawdopodobnie z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia na początku XXI wieku w odniesieniu do gier. Oczywiście ludzie uwielbiali grać od zawsze, ale  w powszechnej świadomości gra i zabawa uważane były  za element kultury popularnej.

I oto w ostatnich latach, dzięki zaangażowaniu wybitnych twórców, rozwojowi technologii i nowym pokoleniom  coraz bardziej wyrafinowanych odbiorców,  gry zyskują wartość artystyczną, czasem bardzo wybitną. Łączą elementy literatury, muzyki, obrazu, filmu, umożliwiając odbiorcy aktywny udział w tworzeniu przedstawionych światów.  Jest więc bardzo prawdopodobne, że  narodziła się XI Muza, która wpłynie, a może nawet zdominuje  wszystkie dziedziny współczesnej sztuki.

Międzynarodowa konferencja „Playstroming”, organizowana przez Instytut Goethego w Krakowie w ramach projektu „Instynkt gry!” jest pierwszą, podjętą w Polsce na tak dużą skalę refleksją nad zjawiskiem gry. Do udziału zaproszonych zostało 16 ekspertów z 8 krajów. Są to wybitni twórcy i badacze gier reprezentujący różne ośrodki i różne  kierunki ideowe.

Tak więc istnieje okazja, by spotkać  i posłuchać w jednym miejscu najbardziej wpływowych znawców tematu, który w ciągu najbliższych lat zdominuje sztukę światową.

Warto wziąć udział w „Playstorming”, ponieważ:

  • w jednym miejscu zgromadzą się najwybitniejsi eksperci i twórcy gier  z całego świata
  • spotkania na ten temat i na taką skalę jeszcze w Polsce nie było
  • prezentowane będą kwestie, które zdominują sztukę najbliższych lat
  • obiektywnie prezentowane będą różne  kierunki i poglądy
  • zjawi się znakomita publiczność  – ludzie, których warto poznać
  • nie jest to zamknięte spotkanie branżowe – adresatami są wszyscy zainteresowani współczesną kulturą
  • gry rozpatrywane będą z różnych perspektyw, a więc każdy ma szansę  znaleźć coś dla siebie

Udział w konferencji jest bezpłatny. Zgłoszenia przyjmowane są do 11 maja 2014, pod adresem: playstorming@krakau.goethe.org

Program

9:00 Powitanie

Daniel Göpfert, Dyrektor Goethe-Institut Krakau

 

9:05 – 9:30 Wprowadzenie

Eric Zimmerman (US), New York University

 

9:30 – 11:00 Poziom I:  Dlaczego i w co gramy?

– Peter Dürsch (DE), Universität Heidelberg

– Tomasz Majkowski (PL), Uniwersytet Jagielloński

– Matthias Fuchs (DE), Leuphana University Lüneburg

Moderator: Magdalena Cielecka ( Artifex Mundi)

 

11:00 – 11:30 Przerwa na kawę i gry

 

11:30 – 13:00 Poziom II: Grywalizacja

– Pawel Tkaczyk (PL), autor książki “Grywalizacja”

– Simone Soubusta (DE), Heinrich Heine Universität Düsseldorf

– Paolo Pedercini (IT), Molleindustria

 

Moderator: Wojciech Orliński („Gazeta Wyborcza”)

13:00 – 14:30 Przerwa na lunch i gry

 

14:30 – 16:00 Poziom III: Sztuka czy rozrywka?

– Eurídice Cabañes (E), Arsgames

– Eric Zimmerman (US), New York University

– Andreas Lange (DE), Computer Game Museum Berlin

 

Moderator: Rafał Stanowski („Dziennik Polski”)

 

16:00 – 16:30  Przerwa na kawę i gry

 

16:30 – 18:00 Poziom IV: Miasto jako plac zabaw

– Sebastian Quack (DE), Invisible Playground

– Michał Grelewski (PL), Topografia

–  Markus Montola (FI), Housemarque

Moderator: Artur Wabik (WBP, Arteteka)

PlayStorming PL

Paneliści:

Euridice Cabañes (E), Arsgames

Filozof techniki, prezes „Arsgames”, współpracuje ściśle z Multimedialnym Centrum w Centrum Sztuki w Meksyku. Była wolną słuchczką w grupie Computational Creativity w Imperial College w Londynie. Uczestniczyła w konferencjach dotyczących gier komputerowych i filozofii oraz pedagogiki. W roku 2012 przewodniczyła komitetowi organizacyjnemu 6. Międzynarodowej Konferencji na temat filozofii gier komputerowych. Wraz z Carlosem Padial i Lukasem Carrubba pracuje nad wdrażaniem interaktywnej instalacji Audiogames oraz projektu GAMESTAR(T).

 

Peter Dürsch (DE), Uniwersytet w Heidelbergu

Będąc ekonomistą, bada zastosowania teorii gier w sytuacjach konfliktów społecznych. Poza tym zajmuje się badaniami ekonomii behavioralnej, która w przeciwieństwie do teorii gier uwzględnia zachowania irracjonalne.

 

Matthias Fuchs (DE), Uniwersytet Leuphana w Lüneburgu

Jest czołowym teoretykiem sztuki gier oraz ludologii (Game Studies). Oprócz tego jest artystą, muzykiem, krytykiem i wykładowcą. W ostatnim dziesięcioleciu był starszym wykładowcą na uniwersytecie Salford w Anglii. Jest autorem pionierskich prac w dziedzinie wykorzystania gier w sztuce. Od października 2012 jest profesorem na uniwersytecie w Lüneburgu.

 

Michał Grelewski (PL / RU), Topografie, Łódź / Sankt Petersburg

Absolutny autorytet w dziedzinie gier miejskich. Współzałożyciel i inicjator założonego w 2007 w Łodzi stowarzyszenia twórczych pasjonatów „Topografie”. Inspirowani historią i specyfiką danego miejsca artyści wybierają tematy projektów / gier traktujące o charakterystycznych dla tego właśnie miejsca problemach.

 

Andreas Lange (DE), Muzeum Gier Komputerowych, Berlin

Studiował teatrologię i religioznawstwo. Jest członkiem Akademie des Deutschen Entwicklerpreises, zasiada w jury niemieckiej nagrody Deutscher Games Award LARA, w radzie programowej platformy komunikacyjnej Deutsche Gamestage oraz fundacji Stiftung Digitale Spielekultur. Jest dyrektorem Muzeum Gier Komputerowych.

 

Tomasz Majkowski (PL), Uniwersytet Jagielloński

Pracuje naukowo w : Katedrze Badań Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ. Uzyskał doktorat z za­kre­­su literaturoznawstwa na podstawie pracy poświęconej literaturze fantasy. Zajmuje się badaniami nad kulturą popularną, fantastyką, grami wideo, nowymi mediami oraz kulturą fanów. Prowadzi zajęcia z rozmaitych aspektów popkultury, wykłada też teorię i praktykę gier wideo.

 

Markus Montola (F), Nordic Larp

Mieszka w Helsinkach, jest badaczem i projektantem gier. W latach 2004-2010 pracował naukowo w Nokia Research Center oraz w laboratorium gier na uniwersytecie w Tampere. Jego nagrodzona praca doktorska „On the Edge of the Magic Circle” (2012) stanowi fundamentalną analizę gier efemerycznych ze szczególnym uwzględnieniem gier z podziałem na role.

 

Paolo Pedercini (IT), Molleindustria

Gry w technologii flash / Gry flashowe projektowane w Molleindustria są prowokacyjną konfrontacją z istotnymi zagadnieniami społecznymi. Pedofilia, wyzysk społeczny, modyfikacje genetyczne nie pozostają bez komentarza. Pedercini wykłada eksperymentalne projektowanie gier w uniwersytecie Carnegie Mellon w Pittsburghu. Z zamiłowania jest pszczelarzem i posiada 20 do 50 tysięcy pszczół.

 

Sebastian Quack (DE), Invisible Playground

Jest niezależnym projektantem i badaczem gier. Jest także członkiem, założonej w roku 2009, grupy „Invisible Playground”, organizującej gry miejskie w ramach  festiwali na całym świecie. Będąc artystą mediów, projektantem gier i programistą uczestniczył w tworzeniu gier (Come Out & Play Festival w Nowym Jorku), produkcjach teatralnych w Hebbel-am-Ufer w Berlinie, projektach Uniwersytetu Sztuk Pięknych (UdK) w Berlinie, Victoria & Albert-Museum w Londynie oraz w festiwalu Wiener Festwochen.

 

Simone Soubusta (DE), Uniwersytet Heinricha Heinego, Düsseldorf

Pracuje w Instytucie Języka i Informacji, gdzie zajmuje się wdrożeniem projektu z dziedziny grywalizacji  i zastosowaniem go w praktyce uniwersyteckiej.

 

Paweł Tkaczyk (PL) Autor licznych artykułów oraz książek “Grywalizacja” i “Zakamarki marki”.  Prowadzi seminaria z zakresu marketingu. Oprócz tego jest wielbicielem gier komputerowych, horrorów i fanem nowych technologii.

 

Eric Zimmerman (USA), New York University / Gamelab

Niekwestionowany autorytet, ekspresyjny i eksperymentalny autor, wynalazca innowacyjnych technik gier. Jest założycielem laboratorium gier w Nowym Jorku oraz autorem „Rules of Play”, fundamentalnej książki dotyczącej projektowania gier. Stworzone przez niego  gry znajdują się w licznych muzeach i galeriach,  między innymi w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku oraz prezentowane są na festiwalach.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.