Podcast

Apogeum Nicości – Czy gry to sztuka?

By 16 marca 2014 No Comments

Posłuchaj archiwalnego odcinka Apogeum Nicości:

Dzisiaj wieczorem porozmawiamy sobie na temat gier w kontekście Prawdziwej Sztuki. Mimo, że tytuł odcinka to proste pytanie „Czy gry to sztuka?” – nie sądzę, żeby ktoś w ogóle chciał na nie odpowiadać. Czy film to szuka? Czy malarstwo to sztuka? Czy rzeźba to sztuka? Odpowiedź zawsze będzie taka sama: „Może nią być”.

Często o wartości przekazu nie decyduje sama treść a sposób w jaki się o nim mówi. Czasem wystarczy sam fakt, że o nim mówimy – przecież wiele świetnych instalacji i sławnych dzieł miało jedynie skłonić do dyskusji czy refleksji. Na przykład sławetne Merda d’artista, gówno artysty będące dziełem Piera Manzoniego… (ależ mi przykłady chodzą po głowie, niech mnie! 😉 )

Sam temat jest już mocno przegadany i pewnie każdy na swój sposób znalazł już odpowiednią dla siebie odpowiedź. Aby nieco bardziej pobudzić nasze szare komórki, polecam jednak zapoznać się z kilkoma trafnymi artykułami dotyczącymi zagadnienia:

Nasz dzisiejszy rozmówca, Piotr Sterczewski w artykule „Zadania krytyka gier. O pewnej notce Michaëla Samyna” bardzo trafnie zauważa, że tworzenie sztucznych podziałów pomiędzy Prawdziwą Sztuką a masową, niską rozrywką jest nie tylko nie wskazane – ale może być szkodliwe dla jakości dyskusji.

Z drugiej strony Roger Ebert, w opublikowanym dwa lata temu manifeście „Video games can never be art” wytyka grom liczne wady, jednoznacznie stwierdzając, że w gry komputerowe można wygrać – a to dyskwalifikuje je jako formę sztuki.

Z kolei Marshal McLuhan już w 1964 roku zauważył, że „Gry stanowią teatralny model naszego życia psychicznego i zapewniają nam rozładowanie różnych napięć. To zbiorowa i popularna forma sztuki, w której obowiązują ściśle określone zasady.”

Eksterminator – pomysłodawca Apogeum Nicości, redaktor (http://www.youtube.com/user/EksterminatorX)

Paweł „Asgoth” Kozera – współorganizator, serwis rpgamer.pl

Młoteczka – współprowadząca, gość specjalny (http://www.youtube.com/user/Mloteczka)

Apogeum Nicości to cotygodniowy podcast o grach, który prowadzony jest przez trójkę pasjonatów. Luźno, z humorem, bez silenia się na prawdy objawione – to podstawowa dewiza programu. Rozmawiamy o graniu, graczach i społeczności – prezentując często… specyficzne podejście do zagadnienia.

Program prowadzą Paweł Kozera, Rysiek Makuch i Młoteczka. Audycja realizowana jest na żywo w poniedziałki o godzinie 19:30. Każdy może zadzwonić i pogadać! Do dyskusji, audycji tematycznych, zapraszani są różni, fajni eksperci w swoim fachu (programiści, przedstawiciele kół naukowych, wykładowcy, scenarzyści, twórcy niezależni, muzycy, etc.)

Można nas słuchać w każdy poniedziałek o godzinie 20:00, tutaj lub tutaj. Tematy przewodnie są ogłaszane poprzez wpisy na naszym Facebooku i tutaj, na stronie audycji.

O co chodzi z tym całym czatem i dzwonieniem?

Zasadniczo jest to kwintesencja programu. Każdy może zadzwonić, napisać i dorzucić swoje pięć groszy do dyskusji.

Czy jest jakiś regulamin czatu i otwartej linii?

Tak. Zasadniczo jest jedna główna zasada. Nie zatruwaj innym powietrza swoją obecnością. Po prostu bądź człowiekiem, a nie marudnym wrzodem na tyłku, psychofanem czy innym silącym się na złośliwości pół-inteligentem.

Jeśli chciałbyś nawiązać z nami jakąkolwiek współpracę – pisz śmiało na adres kontakt@rpgamer.pl. Interesują nas wszyscy ludzie z ciekawymi pomysłami, więc nie martw się i po prostu daj znać jeśli:

  • stworzyłeś grę niezależną
  • działasz w ogólnie pojętej branży gier (komputerowych / RPG / planszowych itp.)
  • jesteś twórcą lub pomysłodawcą jakiejś gry i potrzebujesz pomocy
  • tworzysz grafiki, muzykę lub inne prace związane z grami
  • zorganizowałeś jakąś imprezę lub konferencję dotyczącą gier
  • masz super interesujący temat dotyczący kultury gier i chcesz go omówić
  • i tak dalej 😉

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.