
[clear] [hr] Wydawca: Black Isle Studios / Interplay
[clear] [hr] Dystrybutor: CD Projekt
[clear] [hr] Projektant: James Ohlen, Ray Muzyka
[clear] [hr] Silnik: Infinity Engine
[clear] [hr] Data wydania: 23 grudnia 1998 (ŚWI), 24 maja 1999 (POLSKA)
[clear] [hr] Tryb gry: gra jednoosobowa, gra multiplayer
[clear] [hr] Kategorie wiekowe: ESRB: Teen (13+), PEGI: 12+
[clear] [hr] Platforma: PC/Windows, Linux, Macintosh
[clear] [hr] Wymagania: 300 MB HDD, 16 MB RAM, 166 MHz, Windows 95
[clear] [hr] Kontrolery: klawiatura, mysz
Opis gry
Baldur’s Gate (Wrota Baldura) ? pierwsza gra komputerowa z serii Baldur’s Gate. Jest to komputerowa gra fabularna (heroic fantasy) stworzona przez BioWare i wydana przez Interplay w 1998, natomiast w Polsce w 1999 przez CD Projekt. Osadzona została w świecie Forgotten Realms (Zapomniane Krainy) i oparta na zasadach drugiej edycji Advanced Dungeons & Dragons. Fabuła toczy się wzdłuż Wybrzeża Mieczy, które leży na zachodnim brzegu Faer?nu.
Baldur?s Gate to opowieść o walce dobra ze złem, przeznaczeniu, odwadze, honorze i przyjaźni. Głównym bohaterem gry jest młodzieniec, wychowywany na dworze przybranego ojca Goriona. Jednak nieznane przeznaczenie upomina się o niego, zmuszając do opuszczenia bezpiecznych murów twierdzy Candlekeep. Od tego momentu zostajemy zdani na własne siły i umiejętności, które będziemy podnosili w miarę nabywania doświadczenia. Już od samego początku możemy przyłączać do drużyny napotkane postacie, i to zarówno te o dobrym, jak i złym charakterze, z których każda opatrzona została własną biografią wplecioną w bogatą fabułę gry. Teraz czeka nas długa wyprawa prowadząca bohaterów przez wiele lokacji, prowadząca w końcu do nieuniknionej konfrontacji z ukrywającym się złem.
Ogromna kraina i duża swoboda w wyborze zadań do wykonania, walka w czasie rzeczywistym z możliwością przełączenia w tryb turowy, a nade wszystko doskonała grywalność to powody, dla których tej gry nie powinno się przegapić. Atutem jest też jedno z najlepszych spolszczeń, ze znanymi polskimi aktorami podkładającymi głosy.
Do dokonanego 24 maja 1999 r. przez CD Projekt polskiego tłumaczenia głosy podkładali profesjonalni aktorzy, między innymi: Piotr Fronczewski (Narrator), Jan Kobuszewski (Narrator snów), Gabriela Kownacka (Viconia), Krzysztof Kowalewski (Korax, Tiax), Wiktor Zborowski (Belt, Sarevok), Marian Opania (Yeslick, Elminster), Jan Piechociński (Xan), Roman Holc (Xzar), Katarzyna Brzozowska (Branwen), Andrzej Perzyna (Edwin Odesseiron), Andrzej Arciszewski (Coran), Hanna Kinder-Kiss (Skie Silvershield)
Opis fabuły
Uwaga! Poniżej zamieszczam opis fabuły całej gry – jest to jeden wielki spojler i jeśli kiedykolwiek zamierzasz zagrać w Baldur’s Gate to omijaj ten dział szerokim łukiem, aby nie popsuć sobie zabawy!
[tabs]Khalid i Jaheira spotkani w gospodzie okazują się wyjątkowo pomocni i lojalni, decydują się wędrować z głównym bohaterem. W czasie podróży można się wiele dowiedzieć, np. o kłopotach w kopalni Nashkel, gdzie należy się udać. Jeśli po drodze zatrzymamy się w Beregoście, w gospodzie „Czerwony Bukiet” czeka kolejny doświadczony zabójca – krasnolud Karlat.
Jednak jak okazuje się z zapisków zgromadzonych w jego skrzyni był on jedynie pionkiem w większej grze, a rozkazy otrzymywał za pośrednictwem Tranziga z Beregostu.
Ostatni krasnolud z klanu zajmującego się niegdyś wydobyciem zleca zalanie kopalni, prosi jednak o uwolnienie pozostających pod ziemią górników. Na ostatnim poziomie kopalni oczekuje jej tymczasowy zarządca, wysłannik Żelaznego Tronu ? Davaeorn.
Na jednym z pięter drużyna spotyka przywódców Żelaznego Tronu. Bohater może ich zabić, jeżeli pozostawi ich w spokoju, zginą z rąk nasłanych zabójców. Strażnik spotkawszy herosów na korytarzu zatrzymuje ich pod zarzutem zabójstwa przywódców Tronu i zamyka w więzieniu. Wybawcą okazuje się Tethoril, teleportujący grupę do sekretnego pokoju, z którego można uciec do podziemi.
Na drugim poziomie podziemi oczekuje Prat ? najmocniejszy z wynajętych zabójców, wraz ze swoją drużyną. W podziemiach są też pająki przenikające i bazyliszki większe.
Tajemnicza postać, która zabiła przybranego ojca Goriona nazywa się Sarevok. Ponadto okazuje się być bratem głównego bohatera, a jednocześnie synem boga mordu ? Bhaala
W Pałacu Książąt odbywa się właśnie nobilitacja Sarevoka. Po przybyciu bohatera i zdemaskowaniu przez nas jego planów, wywiązuje się walka. Gdy Sarevok jest bliski śmierci, ratuje go jego nauczyciel. Belt transportuje drużynę gracza do gildii złodziei, stąd rozpocznie się pościg za Sarevokiem. W labiryncie heros może natknąć się na galarety, strażników zguby i szkieletów-wojowników. Ostateczna bitwa rozgrywa się w świątyni pod Podziemnym Miastem gdzie oczekuje Sarevok wraz z ochroną, w której skład wchodzą: Semaj, Angelo, Tazok i Horrory Bitewne.
Porady ogólne
Poniżej garść wskazówek i rad dotyczących samej gry. Zanim zacznę, chciałbym zaznaczyć, że jako szanujący się Gracz i zadeklarowany maniak BG prawdopodobnie nie będziesz potrzebować tego poradnika, niemniej jeśli choć jego maleńka część pomoże Ci w czymkolwiek – wiedz, że będę niepomiernie z tego faktu usatysfakcjonowany.
Rozwiń porady ogólne
- Niektórzy bohaterowie niezależni połączeni są w pary, jeżeli odłączycie od drużyny jednego z pary, drugi odłączy się samodzielnie (np. Khalid i Jaheira). Jeżeli chcecie posiadać w drużynie tylko jedną postać z pary, trzeba doprowadzić do sytuacji kiedy niepożądana przez nas postać zginie w walce. Można ją wtedy odłączyć a pożądana przez nas postać pozostanie w drużynie.
- Ilość Punktów Życia przydzielana postaciom podczas podnoszenia poziomu oparta jest o rzuty kostką tak jak w D&D, wystarczy zapisać grę i spróbować kilka razy, aby uzyskać większą liczbę PŻ na level.
- Jeśli zależy Ci na usługach jakiegoś konkretnego NPC, przyłącz go jak najszybciej. Po takiego np. Corana (swoją drogą, najlepszy łucznik w grze) dobrze jest udać się (nie zwracając uwagi na ścieżkę fabularną) jak najszybciej. Podobnie Ajantis, im wcześniej jest z Tobą, tym jest lepszy (więcej punktów życia i sam zdecydujesz o przydzielonych punktach umiejętności).
- W grze bardzo przydają się umiejętności złodzieja, przede wszystkim przy wykrywaniu i rozbrajaniu pułapek.
- Pamiętajcie że jeżeli gra wyda wam się zbyt trudna w każdej chwili możecie wyeksportować waszą postać i zacząć grać nią od nowa, tracicie tylko złoto i reputację. Można również obniżyć poziom trudności w Opcjach.
- Bohaterowie niezależni, których możemy przyłączyć podczas gry do swojej drużyny, przyłączą się do nas na poziomie doświadczenia takim – jakie posiadamy w momencie przyłączania.
- Jeżeli macie zamiar grać rolę pozytywnych postaci to wystrzegajcie się przyłączania złych bohaterów niezależnych – gdyż nie będą oni chcieli z wami współpracować. Postacie o przeciwstawnych charakterach są dla siebie antagonistami.
- Bardzo ważnym elementem gry jest stworzenie sobie dobrej postaci. Dla początkujących proponujemy wojownika, dla bardziej zaawansowanych maga, a dla doświadczonych i znających zasady AD&D wojownika lub złodzieja który po osiągnięciu 5 poziomu zmieni się w maga.
- W grze bardzo przydatna jest możliwość korzystania z broni dystansowych (łuków, kusz lub proc). Spróbujcie sobie tak skompletować drużynę aby jak najwięcej postaci potrafiło z nich korzystać.
- Jeżeli chcecie aby ceny w sklepach były dla was przystępne dbajcie o swoją reputację.
- Nie ma w grze (poza kilkoma questami) ograniczenia czasowego, możecie zwiedzać krainę do woli.
- Korzystanie z pełnej instalacji zamiast z CD bardzo podnosi wydajność gry. Przy pełnej instalacji wielkość cache na dysku nie ma znaczenia.
- Do skończenia gry w czasie błyskawicznym potrzeba ok. 40 godzin. Według producenta gra powinna trwać od 70 do 130 godzin (jednak często gra zajmuje grubo ponad 200 godzin czystej rozgrywki)
- Doświadczenie zdobywane przez twoją drużynę w grze jest dzielone po równo pomiędzy wszystkich jej członków. Nie należy grać małą drużyną aby szybciej zdobyć poziomy gdyż gra przystosowana jest dp sześcioosobowej grupy i wykonując większość misji i zabijając potwory zdobywa maksymalną ilość doświadczenia już w 3/4 gry. Maksymalne doświadczenie dla postaci w Baldur’s Gate to 89000 exp.
- Wszystkie niemagiczne bronie w grze niszczą się po pewnym czasie. Magiczne bronie nie niszczą się nigdy.
- Umiejętność Paladyna – Wykrycie Zła bardzo się przydaje w sytuacjach niejasnych. Pokazuje ona kto jest zły i można go zabić a kto jest dobry i powinno się go oszczędzić.
- Lokację kursora przywołuje się wciśnięciem klawisza „L” – wszędzie tam gdzie w naszym poradniku podana jest lokacja trzeba precyzyjnie najechać kursorem na to miejsce.
Na koniec najważniejsza chyba rada – najlepiej graj bez solucji, kombinując sam, być może dojdziesz do czegoś, czego nikt jeszcze nie odkrył, staniesz się twórcą niesłychanie skutecznej taktyki albo znajdziesz nowy sposób na Drizzta. Powodzenia na szlaku!
Galeria
Źródła: wikipedia.org, baldur.cob-bg.pl, www.kuznia.raxo.pl, www.gry-online.pl
Jeszcze jedna istotna porada: zapisujcie stan gry przed ważnymi walkami, rozmowami, bo często quick-save jest na tyle daleko że idzie się wściec, biegnąc po raz n-ty do tego samego miejsca