Gdy na początku XX wieku pojawił się film, uważano go za jarmarczną ciekawostkę i tylko nieliczni przeczuwali narodziny nowej dziedziny sztuki.
Prawdopodobnie z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia na początku XXI wieku w odniesieniu do gier. Oczywiście ludzie uwielbiali grać od zawsze, ale w powszechnej świadomości gra i zabawa uważane były za element kultury popularnej.
I oto w ostatnich latach, dzięki zaangażowaniu wybitnych twórców, rozwojowi technologii i nowym pokoleniom coraz bardziej wyrafinowanych odbiorców, gry zyskują wartość artystyczną, czasem bardzo wybitną. Łączą elementy literatury, muzyki, obrazu, filmu, umożliwiając odbiorcy aktywny udział w tworzeniu przedstawionych światów. Jest więc bardzo prawdopodobne, że narodziła się XI Muza, która wpłynie, a może nawet zdominuje wszystkie dziedziny współczesnej sztuki.
Międzynarodowa konferencja ?Playstroming?, organizowana przez Instytut Goethego w Krakowie w ramach projektu ?Instynkt gry!? jest pierwszą, podjętą w Polsce na tak dużą skalę refleksją nad zjawiskiem gry. Do udziału zaproszonych zostało 16 ekspertów z 8 krajów. Są to wybitni twórcy i badacze gier reprezentujący różne ośrodki i różne kierunki ideowe.
Tak więc istnieje okazja, by spotkać i posłuchać w jednym miejscu najbardziej wpływowych znawców tematu, który w ciągu najbliższych lat zdominuje sztukę światową.
Warto wziąć udział w ?Playstorming?, ponieważ:
- w jednym miejscu zgromadzą się najwybitniejsi eksperci i twórcy gier z całego świata
- spotkania na ten temat i na taką skalę jeszcze w Polsce nie było
- prezentowane będą kwestie, które zdominują sztukę najbliższych lat
- obiektywnie prezentowane będą różne kierunki i poglądy
- zjawi się znakomita publiczność ? ludzie, których warto poznać
- nie jest to zamknięte spotkanie branżowe ? adresatami są wszyscy zainteresowani współczesną kulturą
- gry rozpatrywane będą z różnych perspektyw, a więc każdy ma szansę znaleźć coś dla siebie
Udział w konferencji jest bezpłatny. Zgłoszenia przyjmowane są do 11 maja 2014, pod adresem: playstorming@krakau.goethe.org
Program
9:00 Powitanie
Daniel Göpfert, Dyrektor Goethe-Institut Krakau
9:05 ? 9:30 Wprowadzenie
Eric Zimmerman (US), New York University
9:30 ? 11:00 Poziom I: Dlaczego i w co gramy?
– Peter Dürsch (DE), Universität Heidelberg
– Tomasz Majkowski (PL), Uniwersytet Jagielloński
– Matthias Fuchs (DE), Leuphana University Lüneburg
Moderator: Magdalena Cielecka ( Artifex Mundi)
11:00 – 11:30 Przerwa na kawę i gry
11:30 ? 13:00 Poziom II: Grywalizacja
– Pawel Tkaczyk (PL), autor książki ?Grywalizacja?
– Simone Soubusta (DE), Heinrich Heine Universität Düsseldorf
– Paolo Pedercini (IT), Molleindustria
Moderator: Wojciech Orliński (?Gazeta Wyborcza?)
13:00 ? 14:30 Przerwa na lunch i gry
14:30 ? 16:00 Poziom III: Sztuka czy rozrywka?
– Eurídice Caba?es (E), Arsgames
– Eric Zimmerman (US), New York University
– Andreas Lange (DE), Computer Game Museum Berlin
Moderator: Rafał Stanowski (?Dziennik Polski?)
16:00 ? 16:30 Przerwa na kawę i gry
16:30 ? 18:00 Poziom IV: Miasto jako plac zabaw
– Sebastian Quack (DE), Invisible Playground
– Michał Grelewski (PL), Topografia
– Markus Montola (FI), Housemarque
Moderator: Artur Wabik (WBP, Arteteka)
Paneliści:
Euridice Caba?es (E), Arsgames
Filozof techniki, prezes ?Arsgames?, współpracuje ściśle z Multimedialnym Centrum w Centrum Sztuki w Meksyku. Była wolną słuchczką w grupie Computational Creativity w Imperial College w Londynie. Uczestniczyła w konferencjach dotyczących gier komputerowych i filozofii oraz pedagogiki. W roku 2012 przewodniczyła komitetowi organizacyjnemu 6. Międzynarodowej Konferencji na temat filozofii gier komputerowych. Wraz z Carlosem Padial i Lukasem Carrubba pracuje nad wdrażaniem interaktywnej instalacji Audiogames oraz projektu GAMESTAR(T).
Peter Dürsch (DE), Uniwersytet w Heidelbergu
Będąc ekonomistą, bada zastosowania teorii gier w sytuacjach konfliktów społecznych. Poza tym zajmuje się badaniami ekonomii behavioralnej, która w przeciwieństwie do teorii gier uwzględnia zachowania irracjonalne.
Matthias Fuchs (DE), Uniwersytet Leuphana w Lüneburgu
Jest czołowym teoretykiem sztuki gier oraz ludologii (Game Studies). Oprócz tego jest artystą, muzykiem, krytykiem i wykładowcą. W ostatnim dziesięcioleciu był starszym wykładowcą na uniwersytecie Salford w Anglii. Jest autorem pionierskich prac w dziedzinie wykorzystania gier w sztuce. Od października 2012 jest profesorem na uniwersytecie w Lüneburgu.
Michał Grelewski (PL / RU), Topografie, Łódź / Sankt Petersburg
Absolutny autorytet w dziedzinie gier miejskich. Współzałożyciel i inicjator założonego w 2007 w Łodzi stowarzyszenia twórczych pasjonatów ?Topografie?. Inspirowani historią i specyfiką danego miejsca artyści wybierają tematy projektów / gier traktujące o charakterystycznych dla tego właśnie miejsca problemach.
Andreas Lange (DE), Muzeum Gier Komputerowych, Berlin
Studiował teatrologię i religioznawstwo. Jest członkiem Akademie des Deutschen Entwicklerpreises, zasiada w jury niemieckiej nagrody Deutscher Games Award LARA, w radzie programowej platformy komunikacyjnej Deutsche Gamestage oraz fundacji Stiftung Digitale Spielekultur. Jest dyrektorem Muzeum Gier Komputerowych.
Tomasz Majkowski (PL), Uniwersytet Jagielloński
Pracuje naukowo w : Katedrze Badań Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ. Uzyskał doktorat z zakresu literaturoznawstwa na podstawie pracy poświęconej literaturze fantasy. Zajmuje się badaniami nad kulturą popularną, fantastyką, grami wideo, nowymi mediami oraz kulturą fanów. Prowadzi zajęcia z rozmaitych aspektów popkultury, wykłada też teorię i praktykę gier wideo.
Markus Montola (F), Nordic Larp
Mieszka w Helsinkach, jest badaczem i projektantem gier. W latach 2004-2010 pracował naukowo w Nokia Research Center oraz w laboratorium gier na uniwersytecie w Tampere. Jego nagrodzona praca doktorska ?On the Edge of the Magic Circle? (2012) stanowi fundamentalną analizę gier efemerycznych ze szczególnym uwzględnieniem gier z podziałem na role.
Paolo Pedercini (IT), Molleindustria
Gry w technologii flash / Gry flashowe projektowane w Molleindustria są prowokacyjną konfrontacją z istotnymi zagadnieniami społecznymi. Pedofilia, wyzysk społeczny, modyfikacje genetyczne nie pozostają bez komentarza. Pedercini wykłada eksperymentalne projektowanie gier w uniwersytecie Carnegie Mellon w Pittsburghu. Z zamiłowania jest pszczelarzem i posiada 20 do 50 tysięcy pszczół.
Sebastian Quack (DE), Invisible Playground
Jest niezależnym projektantem i badaczem gier. Jest także członkiem, założonej w roku 2009, grupy ?Invisible Playground?, organizującej gry miejskie w ramach festiwali na całym świecie. Będąc artystą mediów, projektantem gier i programistą uczestniczył w tworzeniu gier (Come Out & Play Festival w Nowym Jorku), produkcjach teatralnych w Hebbel-am-Ufer w Berlinie, projektach Uniwersytetu Sztuk Pięknych (UdK) w Berlinie, Victoria & Albert-Museum w Londynie oraz w festiwalu Wiener Festwochen.
Simone Soubusta (DE), Uniwersytet Heinricha Heinego, Düsseldorf
Pracuje w Instytucie Języka i Informacji, gdzie zajmuje się wdrożeniem projektu z dziedziny grywalizacji i zastosowaniem go w praktyce uniwersyteckiej.
Paweł Tkaczyk (PL) Autor licznych artykułów oraz książek ?Grywalizacja? i ?Zakamarki marki?. Prowadzi seminaria z zakresu marketingu. Oprócz tego jest wielbicielem gier komputerowych, horrorów i fanem nowych technologii.
Eric Zimmerman (USA), New York University / Gamelab
Niekwestionowany autorytet, ekspresyjny i eksperymentalny autor, wynalazca innowacyjnych technik gier. Jest założycielem laboratorium gier w Nowym Jorku oraz autorem ?Rules of Play?, fundamentalnej książki dotyczącej projektowania gier. Stworzone przez niego gry znajdują się w licznych muzeach i galeriach, między innymi w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku oraz prezentowane są na festiwalach.